LinkedIn Groups… wat moet je er mee?

Als je van plan bent om LinkedIn voor je te laten werken, is LinkedIn Groups een van de krachtigste manieren. Voordat je dit doet, raad ik je echter wel aan om je profiel 100%  compleet te hebben (gebruik hiervoor de gratis LinkedIn Profiel Checklist) en er voor te zorgen dat je een sterke en unieke LinkedIn Stempel hebt.

Wat je met LinkedIn groepen namelijk heel eenvoudig, gratis en snel kunt bewerkstelligen is dat jij gezien gaat worden als expert in je vakgebied. Daarna is de volgende stap om jezelf te positioneren als dé expert in je vakgebied. Die stap is wat ingewikkelder, maar in principe ook voor vrijwel iedereen op LinkedIn haalbaar.

Laten we voor nu focussen op de eerste stap: gezien worden als expert in je vakgebied. Als je zelf al eens wat tijd in bepaalde groepen hebt doorgebracht (waarschijnlijk zijn dit groepen uit jouw vakgebied), zal je zijn opgevallen dat er een paar mensen keer op keer prominent aanwezig zijn in die groepen. Dit hoeft niet eens de oprichter van de groep zelf te zijn. Deze mensen laten anderen zien dat zij kundig zijn binnen hun vakgebied wat hun status als expert enorm versterkt. Dit kun jij ook snel en eenvoudig bereiken door mee te doen aan de discussies en zelf nieuwe discussies te starten.

Maar voordat je in een een vijftigtal willekeurige groepen gaat discussiëren, wil ik je vragen even pas-op-de-plaats te maken. Je zult namelijk moeten kiezen. Je kunt van maximaal 50 groepen lid worden. Toch is tussen de 20 en dertig groepen vele malen effectiever. Deel de groepen waar je lid van wordt onder in vier verschillende soorten relevante groepen:

  1. 1.BRANCHE
  2. 2.DOELGROEP
  3. 3.GROOTTE
  4. 4.OVERIG

Allereerst BRANCHE. Kies ± vijf groepen uit waar de meeste van je branchegenoten zich ook in bevinden. Meer is natuurlijk mogelijk, maar realiseer je dat je iedere dag beter 10 minuten per groep aan drie groepen kunt besteden (kwaliteit) dan iedere dag drie minuten per groep aan tien groepen (kwantiteit).

Dan DOELGROEP. Net als bij BRANCHE geld ook hier “Less is More”. Kies ± vijf groepen uit waar jouw potentiële klanten zich bevinden. Stel dat je autobanden verkoopt en je hier veel kennis van hebt. Je kunt dan bijvoorbeeld lid worden van de LinkedIn Group Dutch Porsche Owners Club en vragen beantwoorden of discussies starten over over jouw vakgebied. Hoe meer jij hier ‘aanwezig’ bent, des te meer jij ook ‘top of mind’ wordt bij de andere groepsleden.

Dan is er GROOTTE. Maar waarom zou de grootte van de groep nou relevant zijn? Lees deze blogpost van 3 mei 2010 en je zult het begrijpen. Op dit moment zijn de tien grootste Nederlandse LinkedIn groepen:

✔ 1 – Iedereen Elke Dag Plezier                                        33.860 leden

✔ 2 – Dutch ICT Professionals                                           12.856 leden

✔ 3 – Vastgoed Nederland                                                   9.830 leden

✔ 4 – Brabant Netwerk                                                         9.304 leden

✔ 5 – Finance Professionals Netherlands                            8.831 leden

✔ 6 – Netwerk Noord                                                            8.789 leden

✔ 7 – Communicatie, Pers en Voorlichting                           8.475 leden

✔ 8 – Sales & Marketing Professionals Netherlands            8.406 leden

✔ 9 – LinkedHRnl                                                                 7.655 leden

✔ 10 – Freelance opdrachten                                               7.450 leden

Als laatste OVERIG. Je zult af en toe uitnodigingen ontvangen van relaties die een groep beginnen. Als het een goede relatie van je is of als de groep op een of andere manier interessant voor je kan zijn (al is het maar om te linken met andere groepsleden), word dan gerust lid van de groep. Dit zullen vaak (nog) kleine groepen zijn maar doordat je zelf actieve bijdragen levert, positioneer je jezelf van het begin af aan al sterk in die groepen.

Als laatste nog een tip! Koop een eierwekker of iets dergelijks (er zit ook een goede timer op je iPhone) en wees streng voor jezelf. Beperk je tijd in LinkedIn groepen tot 30 minuten per dag. Geloof me, dat is echt ruim voldoende om je status als expert te bevestigen.

  1. Leave a comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: