Oplossingsgericht denken! Hoe doe je dat?

Hoe kan ik het?"Ik hoor steeds vaker de term oplossingsgericht denken. En de meeste mensen die ik ken zijn het er wel over eens dat deze methode inderdaad productiever is dan probleemgericht denken. En dan heb ik het nog niet eens over hoe veel leuker het kan zijn!

Ik kan het niet!“. Ik hoor het mijn kinderen vaak zeggen, en ja, ik betrap mezelf er ook regelmatig op. Ook in veel van de coaching gesprekken die ik voer komt het regelmatig terug en vrijwel altijd is in die gesprekken de grondslag hiervoor de focus op één of andere angst. De angst om te falen, de angst om jezelf te tonen, de angst om risico te nemen, en ga zo maar door. Ja, zelfs de angst om te slagen is af en toe aan de orde. Dat doet mij denken aan mijn favoriete definitie van FEAR!

FEAR = Forever Expecting Awful Results

In plaats van dat we onze focus leggen op wat wel mogelijk is, leggen we de focus helaas vaak op wat er allemaal fout kan gaan. We zeggen: “dat kan ik niet” en maken niet eens een start met het waarmaken van onze dromen.

Dus is de vraag, hoe doe je dat dan, dat oplossingsgericht denken? Die vraag is eigenlijk al het antwoord. Het draait namelijk om het woordje ‘HOE?’. In plaats van te zeggen: “ik kan het niet”, zeg je heel eenvoudig “hoe kan ik het?”. Door jezelf die vraag te stellen, ga je zoeken naar de oplossing. Zo eenvoudig kan oplossingsgericht denken zijn.

Onthoud daarbij dat je niet alles zelf hoeft te doen, of op zijn minst niet alles alleen. Durf te vragen. Ik heb deze methode ook aan mijn kinderen geleerd, met wonderbaarlijke en vaak hele creatieve resultaten. En, als ze door hebben dat ze het alleen niet afkunnen, dan vragen ze om hulp. Daar zijn ze nu trouwens erg goed in geworden…😉

  1. #1 by ingeborg van meggelen on October 14, 2009 - 11:38

    mooi verhaal en herkenbaar, hoe kan het anders:)

    ik moest laatst een werkboek maken en dacht maar: hoe doe ik dat, totdat ik bedacht dat ik Barbara Philipsen wel eens kon vragen, die had dat wel eens laten vallen dat ze me daarme kon helpen. Had het ook al op twitter gezet. Het resultaat is 100 maal beter dan ik zelf had kunnen maken en bedenken…

    gr ingeborg

  2. #2 by Barbara on October 14, 2009 - 16:45

    Ja, da’s waar wat je daar schrijft.
    Er zijn ook ander manieren:
    1. bij een probleem stel ik mezelf niet langer de vraag HOE kan ik het. Ik zeg tegen mezelf: je hoeft het helemaal niet te kunnen, anderen kunnen het misschien al. Ga dus op zoek naar die anderen.
    2. of ik zeg tegen mezelf: gun jezelf de tijd, ga gewoon door met waar je mee bezig was en laat het probleem het probleem zijn. Voor een tijdje. De oplossing komt meestal geheel onverwacht terwijl ik op de fiets zit, op de wc, m’n tanden poets, eten kook enzovoorts. Geen druk erop zetten dus.
    3. of ik praat met een hele goeie vriendin, die me direct aanpakt indien nodig om me te wijzen op het ‘heilige moeten’ waarmee ik mezelf dagelijks weet lastig te vallen. Na zo’n gesprek valt de druk weg en komt er rust. Zie verder 2.

Leave a Reply

