Nieuwe Anti-SPAM wet? Slachtoffer of juist nieuwe kansen?

spamfighterIk krijg de laatste tijd veel vragen over de nieuwe anti-spam wetgeving. “Wat houdt deze nou eigenlijk in?” en “Mag ik dan geen mailings meer versturen naar mijn klanten?“. Op die vragen ga ik hier geen antwoord geven. Er zijn genoeg mensen die hier al uitgebreid over geschreven hebben. Zelf vond ik de blog op Ecademy van Johan Visser erg goed.

Ook hoorde ik vaak de opmerking, “dat heeft toch helemaal geen nut“. Daar ben ik het inderdaad wel mee eens. Dit werd vanmorgen ook breeduit in de nationale pers bevestigd door de brancheorganisatie DDMA. “Spam is een wereldwijd probleem. Zolang nog ongeveer 95 procent van het spamverkeer uit het buitenland komt, krijg je de grote bulk aan ongevraagde e-mail nog steeds binnen”, stelt een woordvoerster.

Tja, je kunt erover denken wat je wilt, feit is dat de wetgeving er nu is. Dan de opmerking die ik de afgelopen weken verschillende malen heb gehoord: “weer een overheidsmaatregel die het ons ondernemers nog moeilijker maakt om nieuwe business te generen“. Laat ik het daar nou eens helemaal mee oneens zijn!

Eindelijk eens een overheidsmaatregel die de creativiteit van ondernemers stimuleert. Niet langer volstaat het om alleen maar af en toe een ‘mailingkje te shooten‘. Ondernemers en verkopers worden weer uitgedaagd om op zoek te gaan naar andere manieren om nieuwe klanten te werven. Naar voor hen nieuwe methodes, die vaak juist oude en beproefde methodes blijken te zijn. En dat vind ik persoonlijk een heel verfrissende ontwikkeling!

Ga zelf maar eens na. Wanneer heb jij voor het laatst:

  • een nieuwe brochure of leaflet laten gemaakt? (en waar heb je deze achtergelaten of waar heb jij deze onder de aandacht van jouw doelgroep gebracht?)
  • je lokale krant gebeld met een recent succes verhaal over welk verschil jij met jouw onderneming voor iets of iemand hebt gemaakt?
  • je lokale radiozender gebeld met een recent succes verhaal over welk verschil jij met jouw onderneming voor iets of iemand hebt gemaakt?
  • je lokale tv-zender gebeld met een recent succes verhaal over welk verschil jij met jouw onderneming voor iets of iemand hebt gemaakt?
  • aangeboden om te spreken op een hogeschool of universiteit?
  • je oude adresboek doorgelopen voor namen van mensen die je al een tijdje niet gesproken hebt?
  • een open dag gehouden?
  • een workshop, seminar of training gegeven?
  • met je lokale KvK gepraat?
  • gesproken als gastspreker bij een lokale Rotary, Lions Club, of ander netwerkevenement?
  • een beurs bezocht, tentoongesteld op een beurs of gesproken als gastspreker op een beurs of conferentie?
  • gesproken als donateur bij een plaatselijk goed doel?
  • het telefoonboek of gouden gids gepakt en gewoon bent gaan bellen?
  • een lijst van 200 relaties gemaakt die jij goed kent, die lijst teruggebracht naar 30 namen om te bellen of zij prospects voor jou weten?
  • je mobiele telefoonboek doorgelopen voor mensen waarmee je al een tijdje niet gesproken hebt?

Je ziet, die nieuwe anti-spam wet die per vandaag is ingegaan, hoeft je helemaal niet tegen te houden. Integendeel! Gegarandeerd dat er hierboven zeker één idee tussen staat die je vandaag en morgen nog kunt proberen.

Heb je nog andere vernieuwende, nieuwe of oude ideeën, ik hoor ze graag!

  1. #1 by Liesbeth Jansen on October 1, 2009 - 17:03

    Ja idd … emailmarketing is (eh was) too simple😉

  2. #2 by Barbara on October 2, 2009 - 16:07

    Dat zijn allemaal bruikbare ideeen, Perry, bedankt!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: